Vulnerability Assessment
Uitgebreide rapportage
Vulnerability Assessment
IT-oplossing op maat
Security Consultancy
24/7 monitoring

Ik ben gehackt

Yellow line

“ik ben gehackt maar weet niet hoe het komt”. Dat is een opmerking die wij helaas nog wel eens horen. Dat is in de eerste plaats natuurlijk ontzettend vervelend. Echter moeten wij ook wel stellen dat als u al gehackt bent, het vaak te laat is om problemen te verhelpen. Het enige dat u dan kunt doen is proberen om verdere schade te voorkomen en bepalen of aanvallers nog aanwezig zijn in uw systemen. Dit is vaak een lastig vraagstuk en gaat ook gepaard met flinke kosten. Deze kosten zijn gegarandeerd vele malen hoger dan wanneer u onze diensten, zoals een penetratietest of een vulnerability assessment, preventief inzet. Wat dit betreft geldt dan ook echt ‘voorkomen is beter dan genezen.’

Laat u adviseren door onze experts!

Thuiswerken en data bescherming
Groene tekst op scherm

Ik ben gehackt. Zó lossen we dat op

Yellow line

Een veel gemaakte fout is de aanname dat een bedrijf of organisatie niet ‘interessant’ genoeg is voor hackers. Dit is een valkuil. Hackers vallen ook aan vanwege de spanning of uit verveling, en dan kunt u zomaar het slachtoffer hiervan zijn. Het zijn ook vaak deze zelfde organisaties die bij ons aankloppen met de vraag ‘hoe weet ik of ik gehackt ben?’. Dat moment wilt u kosten wat het kost voor zijn. Daarom bieden wij ook Endpoint Protection aan, deze dienst houdt 24/7 al uw systemen in de gaten. Zo bent u verzekerd van beveiliging tegen onder andere phishing-aanvallen, ransomware, malware en Ddos-aanvallen. Aanvullend geeft deze dienst ook antwoord op de vraag ‘hoe weet ik of ik gehackt ben?’. Onze Endpoint Protection oplossing analyseert namelijk gedrag en kan precies zien wij zich waar beweegt en of dit, op welke manier dan ook, verdacht is.

Wat moet je doen als je gehackt bent?

Yellow line

‘Wat moet je doen als je gehackt bent?’. Ook een vraag die wij veel horen. Het is echter vaak geen geval van ‘wat moet je doen’ maar ‘wat kan je doen?’. In sommige gevallen is het na een hackaanval te laat om nog iets te doen. Systemen zijn versleuteld, data is bemachtigd en de organisatie staat machteloos. In zo’n geval is er maar 1 antwoord op de vraag ‘wat moet je doen als je gehackt bent?’ namelijk betalen of opnieuw beginnen. Hoe hard dat ook klinkt, is het wel de waarheid. Zo overkwam het onder de Media Markt niet heel lang geleden nog. Als cyber security experts raden wij bedrijven (en deels ook particulieren) in ieder geval altijd het volgende aan om dergelijke aanvallen te voorkomen:

  1. Zorg voor back-ups en bewaar deze op een aparte locatie
  2. Zorg ervoor dat software en systemen up-to-date zijn
  3. Gebruik sterke wachtwoorden en gebruik niet meermaals hetzelfde wachtwoord

Wij helpen u graag met lastige security vraagstukken

Thuiswerken en data bescherming
Groene tekst op scherm

Ik ben gehackt. Zó lossen we dat op

Yellow line

We vroegen ook senior IT-security expert Emil Pilecki, werkzaam bij Rootsec, naar zijn antwoord op de vraag ‘wat moet je doen als je gehackt bent?’. Naast het bovenstaande advies gaf hij ook aan dat het belangrijk is om erachter te komen of de aanvaller nog steeds toegang heeft tot de omgeving en om te achterhalen hoe deze binnen is gekomen. Dit zijn vraagstukken die de experts van Rootsec op dagelijkse basis beantwoorden aan de hand van analyses en uitgebreid onderzoek. Zodra uitgesloten kan worden dat de aanvaller nog actief is, is het tijd om de gaten te dichten. Een penetratietest is een uitstekende vorm van onderzoek hiervoor. Zo ziet u meteen waar zwakke plekken zitten en hoe deze gedicht kunnen worden. Dankzij onze heldere rapportages en aanbevelingen heeft u meteen de juiste handvatten.

Neem contact met ons op voor een veilig netwerk

Yellow line

Hoe weet ik of ik gehackt ben? Schakel snel de specialisten van Rootsec in om de schade te beperken. Dankzij onze 24/7 monitoringsdienst houden wij uw systemen en omgevingen 24 uur per dag in de gaten. Wilt u ook meer controle over uw IT-security? Neem dan contact met ons op om een afspraak te maken. U kunt ons telefonisch bereiken via 036 760 04 51 of per e-mail via [email protected].